- Nie będziecie sługami księgi czy kielicha i pateny, tylko sługami przymierza, jakie się dzieje między Bogiem a człowiekiem – mówił kard. Ryś do nowych lektorów i akolitów Archidiecezji Łódzkiej.
W V Niedzielę Wielkiego Postu 13 alumnów Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi i Ogólnopolskiego Seminarium dla Starszych Kandydatów do Święceń przyjęło posługę lektoratu i akolitatu. Posługi są kolejnymi etapami przygotowania do święceń kapłańskich.
Tegoroczna uroczystość odbyła się w kościele Wniebowzięcia NMP w Kolumnie. Liturgii przewodniczył kard. Grzegorz Ryś.
Podczas homilii metropolita łódzki odniósł się do Księgi proroka Jeremiasza. – Jeremiasz mówi wam, że nie będziecie sługami księgi czy kielicha i pateny, tylko będziecie sługami przymierza, jakie się dzieje między Bogiem a człowiekiem. I słowo i sakrament są na służbie tego przymierza, ale ostatecznie chodzi o służbę temu przymierzu, w którym Bóg i człowiek stają się sobie bliscy, wchodzą w bardzo głęboką relację – wyjaśnił homileta.
Następnie, metropolita łódzki wskazał na dwie sprawy dotyczące przymierza opisanego w dzisiejszej liturgii słowa. Pierwsze dotyczy ludzkich serc, a drugie Bożego przebaczenia. - To nowe przymierze, które zostało dokonane w Panu Jezusie jest zapisane choćby w tym kościele-w każdej osobie, w każdym sercu. Nie potrzebujemy żadnych kamiennych tablic. Każdy ma w swoim sercu wypisane przymierze z Bogiem. To znaczy tyle, że ono jest przymierzem miłości. Nie chodzi tylko o to, co wiesz, co poznałeś z Kościoła. Poznałeś Biblię? Poznałeś Eucharystię? To jest za mało. Poznałeś Biblię, ale czy kochasz ją, masz ją w sercu czy tylko na półce, w ławce w seminarium? Chcesz służyć Eucharystii, a kochasz ją, masz ją w sercu czy tylko w tabernakulum? Gdzie jest Jezus? Myślicie, że gdzie woli mieszkać? Wy jesteście uprzywilejowanym miejscem zamieszkania Jezusa! – podkreślił kard. Ryś. – Dokąd człowiek nie poznał Boga miłosiernego, Boga przebaczającego jeszcze nic ważnego o Bogu nie wie. Poznajemy Boga w takim spotkaniu z Nim, kiedy On nas rozgrzesza, w którym On nam wybacza. Nie wiedzieć tego o Bogu, znaczy nie wiedzieć o Nim nic – tłumaczył drugi aspekt przymierza Boga i człowieka kard. Ryś. Nowe przymierze to najpierw przymierze zbawienia, odpuszczenia grzechów.
Odnosząc się do drugiego czytania, łódzki duchowny powiedział o kapłaństwie Chrystusa w kontekście dzisiejszej uroczystości przyjęcia posług. – Ciekawe, że ten moment kapłański Jezusa w tym fragmencie Listu do Hebrajczyków, to jest modlitwa w Ogrójcu, że autor Listu do Hebrajczyków jako moment wypełnienia kapłaństwa Jezusa Chrystusa nie pokazuje Golgoty, nie pokazuje krzyża, tylko pokazuje Ogrojec – zauważył. – Moment Ogrojca, czyli moment, który poprzedza ofiarę krzyża, który jest dla większości ludzi ukryty, prywatną modlitwą Jezusa Chrystusa, który jest także Jego decyzją i momentem posłuszeństwa – powiedział metropolita łódzki.
Na zakończenie kard. Grzegorz Ryś zwrócił się do kleryków, podkreślając istotę służby według Ewangelii i dawania człowiekowi przestrzeni do doświadczenia miłości i przebaczenia Boga. - Nie chodzi tylko o to, co możesz robić jako diakon czy ksiądz, ale z jaką dyspozycją wewnętrzną to robisz. Nie chodzi tylko o to, czy jesteś posłuszny. Nie przyrzekacie tylko posłuszeństwa, ale cześć i posłuszeństwo ostatecznie odniesione do Ojca tak jak w Jezusie. Wtedy dobrze widać, na czym polega to kapłaństwo, ku któremu idziecie, kiedy ono jest wypełnione – podsumował kard. Ryś.
Po homilii, Jakub Bakalarz, Michał Kosiński, Kamil Lengier, Damian Maćkowiak, Roman Rokosz, Grzegorz Szpila, Łukasz Olszewski, Kamil Walaszczyk i Przemysław Morzydusza zostali ustanowieni lektorami, a Jakub Barczyński, Michał Kunikowski, Patryk Nowacki i Piotr Wojczyk akolitami.
Lektor ustanawiany jest dla wypełnienia funkcji czytania słowa Bożego w zgromadzeniu liturgicznym, natomiast akolita pełni służbę Ołtarza, pomaga diakonowi i kapłanowi w wypełnianiu czynności liturgicznych, jak również zanosi Komunię św. chorym. Jako pierwszy z szafarzy nadzwyczajnych może pomagać szafarzom zwyczajnym (diakonom, prezbiterom i biskupom) w rozdzielaniu Komunii podczas Mszy św., puryfikować naczynia liturgiczne oraz dokonywać wystawienia Najświętszego Sakramentu, jednak bez prawa błogosławienia wiernych.