Serdecznie zapraszamy!
Nauczyciel montessoriański to wychowawca który staje się pomocnikiem dziecka w jego uczeniu się. Tylko nauczyciel, który zaakceptuje dziecko jako istotę żywą i pełną aktywności, jeśli jest w stanie zejść na drugi plan, tylko wtedy daje jego wyzwalającej się energii przestrzeń do działania. Wynika z tego nowe, ważne zadanie dla wychowawcy, a mianowicie to, że materiał dydaktyczny nie powinien go zastępować. Nauczyciel ma być pośrednikiem pomiędzy materiałem a dzieckiem. Rezygnuje on tutaj z funkcji wykładowcy, a przyjmuje rolę obserwatora i pomocnika.
Obserwacja dziecka pełna jest szacunku, miłości i pokory. Aby do tego dojść trzeba przebyć długą drogę odnajdywania miłości człowieka do człowieka. Taka pogłębiona obserwacja prowadzi do zrozumienia duszy wychowanka, co jest podstawą udzielenia pomocy w jego rozwoju. Dziecko ma prawo do swego indywidualnego tempa, a nauczyciel ma za zadanie poznać to tempo i dać dziecku czas na prawidłowy stopniowy jego rozwój. Szczebel po szczeblu dziecko, kroczy swoją drogą. Swe kroki wyznacza ono samo, usuwamy kamień spod jego nóg, tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
W naszym przedszkolu nauczycielki są siostrami zakonnymi. Posiadamy wymagane przygotowanie do pracy z dziećmi i staramy się systematycznie doskonalić warsztat zawodowy oraz dbać o rozwój własnej postawy życiowej. Dążymy do tego, aby nasza obserwacja, która dla nauczyciela montessoriańskiego jest podstawą pracy pedagogicznej była przepełniona miłością do dziecka, wytrwałością, cierpliwością, skromnością, pokorą i wyrozumiałością.
Jako nauczycielki jesteśmy odpowiedzialne za organizację przygotowanego otoczenia, jego porządek i estetykę. Systematycznie wzbogacamy bazę materialną, mając na uwadze rozwój każdego dziecka. Siostry pracujące w jednej grupie wykorzystują własne predyspozycje i swoje mocne strony dla dobra dzieci. Każda z nas stara się być dla dziecka przewodnikiem w poznawaniu świata, a dziecko postrzega jako osobę pełną aktywności, którą obserwuje i inspiruje do pracy. Nie znaczy to jednak, iż naszej postawy wychowawcy nie poddajemy refleksji. Na co dzień dostrzegamy własne braki i błędy, do których popełniania mamy prawo i dążymy do ich eliminacji poprzez wewnętrzną pracę nad sobą i dialog. W kontaktach międzyosobowych nauczyciel - dziecko, istotne znaczenie ma przykład wychowawcy, który jest dla dziecka autorytetem.
Nauczyciel jest dla dziecka przewodnikiem, inicjatorem działań dziecka. Staramy się być aktywne, kiedy wprowadzamy dziecko w związki z otoczeniem, a pasywne, kiedy ta relacja się już nawiązała. Odpowiadamy na pytania dzieci i słuchamy ich. Dziecko może oczekiwać od nas szacunku do niego samego i do jego pracy. "Podajemy dziecku rękę", kiedy popełnia błędy lub nie chce pracować. Akceptujemy dziecko, które przygląda się pracy innych. Dajemy odczuć swą obecność dziecku, które nas potrzebuje, okazujemy zrozumienie dla wysiłków i rezultatów pracy dziecka.
W naszej pracy mamy wiele swobody. Zaletą jest to, iż wszystkie nauczycielki dzielą się bieżącymi informacjami i podejmują wspólne decyzje o działaniu na rzecz dobra dzieci
Swoją pracę jako nauczycielki opieramy o wskazówki sformułowane przez M. Montessori dotyczące postawy wychowawcy: