O naszej świątyni Przy ołtarzu Galeria SRK Inne strony Ogłoszenia

 

 

HISTORIA BUDOWY KOŚCIOŁA I JEGO ARCHITEKTURA

Nasza parafia została erygowana 25 I 1885 r. Przez arcybiskupa warszawskiego Wincentego Teofila Chościaka Popiela

Wybudowany w latach 1860-1875. Murowany, styl neoromański, wg projektu Franciszka Tournelle'a. Ks. Ludwik Dąbrowski poświęcił go 2 XI 1875. Zbudowany na planie krzyża, trzynawowy, z dwiema kaplicami, z wieżą na frontonie, w której zawieszono trzy dzwony i sygnaturkę, od wschodu i zachodu kruchty, zakrystia za głównym ołtarzem, dwa szeregi niewielkich okien.  Poświęcony 19 V 1888r. przez arcybiskupa Wincentego Teofila Chościaka Popiela. W dniu konsekracji umieszczono w głównym ołtarzu relikwie św. Justyna i św. Agnieszki.

Kościół posiada 3 kaplice i 6 ołtarzy. Ołtarz główny drewniany dar Karola Scheiblera; umieszczony jest w nim wizerunek Zbawiciela na krzyżu zfigurami NMP i św. Jana stojących pod krzyżem, po bokach w niszach figury św.Piotra i św. Pawła.

Ołtarz boczny w lewej nawie z obrazem św. Justyna fundacji Edwarda Herbsta. Ołtarz boczny w prawej nawie z obrazem św. Stanisława biskupa i męczennika oraz Chrystusa Miłosiernego fundacji parafian tut. Ołtarz w kaplicy św. Anny - fundacji Karola Scheiblera, ma w nastawie obraz św. Anny, a nad nim obraz św. Karola.

Ołtarz w kaplicy Matki Boskiej- fundacji Karola Scheiblera ma w nastawie statuę NMP Niepokalanego Poczęcia, a nad nim obraz św. Kunegundy. Ołtarz w kaplicy św. Antoniego od ul. Tuwima - ma w nastawie figurę św. Antoniego.

W czasie II wojny światowej kościół ten był przeznaczony tylko dla niemieckich katolików, nie uległ więc zniszczeniu. Po wojnie kościół zaczął podupadać. Znaczna część parafian to emeryci i ludzie biedni. Od 12 lat przy kościele prowadzone są remonty, które zintensyfikowano w ostatnich dwóch latach. Powoli kościół odzyskuje swoje pierwotne piękno.

Więcej...

Dlaczego Podwyższenia Krzyża Świętego

Cześć, jaką świat chrześcijański otaczał osobę Jezusa Chrystusa, dotyczyła również tego wszystkiego, co miało z Nim styczność. Dlatego taką pieczołowitością tradycja chrześcijańska otoczyła miejsca wskazane przez Ewangelie i uświęciła wiele z nich wystawieniem kaplic, a nawet okazałych bazylik.

Szczególną czcią otaczano zawsze Krzyż, na którym Pan Jezus oddał swoje życie dla rodzaju ludzkiego. Według starożytnego podania miała go odnaleźć w 326 roku św. Helena, matka cesarza Konstantyna Wielkiego. Na wiadomość o tym cesarz miał wysłać do Jerozolimy najznakomitszych swoich architektów Zenobiusza i Eustaza, którzy na górze Kalwarii wystawili ku czci św. Krzyża (Ad Crucem) monumentalną Bazylikę: 150 m długości i 60 m szerokości. Obok niej wystawili Bazylikę Zmartwychwstania Pańskiego (Anastasis). Obie świątynie były połączone ze sobą podwórzem. Dnia 13 września 335 roku odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi obu Bazylik. Na tę pamiątkę obchodzono co roku 13 września uroczystość "Podwyższenia Krzyża świętego". Później przeniesiono to święto na 14 września najpierw dla tych kościołów, które posiadały tę czcigodną relikwię, potem zaś dla całego Kościoła Powszechnego.

Na pamiątkę znalezienia Krzyża świętego obchodzić zaczęto osobne święto w Kościele Zachodnim dnia 3 maja (w Polsce przeniesione na 4 maja). Reforma liturgiczna z roku 1969 święto owo połączyła w jedno ze świętem Podwyższenia Krzyża świętego obchodzonego 14 września.

W 614 roku pogański król perski, Chozroez, najechał na Ziemię Świętą. Ograbił wszystkie kościoły i klasztory katolickie i wiele z nich zburzył. Wymordował również i uprowadził do niewoli wielu chrześcijan wraz z patriarchą Jerozolimy, św. Zachariaszem. Wtedy także, według podania, uprowadzona została do Persji relikwia Krzyża świętego. Po zwycięstwie, jakie cesarz Herakliusz odniósł nad Chozroezem, w traktacie pokojowym Persowie zostali zmuszeni do oddania świętej relikwii. Był to rok 628. Pobożne podanie głosi, że kiedy sam cesarz chciał na swoich ramionach zanieść Krzyż Chrystusowy na Kalwarię, mógł to uczynić dopiero wówczas, kiedy zdjął swoje królewskie szaty. Jest to legenda, gdyż ze świadectwa św. Cyryla Jerozolimskiego (+ 387) wiemy, że już za jego czasów czcigodną relikwię podzielono na drobne części i rozesłano je niemal po wszystkich okolicznych kościołach.