|
|
|
|
Zostały Tutaj Pprzedstawione Najważniejsze Materiały Dotyczące Nauczania Kościoła O Wychowaniu.
zapraszamy do lektury poniższych tekstów. |
|
|
|
|
|
Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim
|
„Między wszystkimi środkami wychowania szczególne
znaczenie ma szkoła, która mocą swego posłannictwa kształtuje
z wytrwałą troskliwością władze umysłowe, rozwija zdolność
wydawania prawidłowych sądów, wprowadza w dziedzictwo kultury
wytworzonej przez przeszłe pokolenia, kształci zmysł wartości,
przygotowuje do życia zawodowego, sprzyja dyspozycja do
wzajemnego zrozumienia się, stwarzając przyjazne współżycie wśród
wychowanków różniących się charakterem i pochodzeniem;
ponadto stanowi jakby pewne centrum, w którego wysiłkach i osiągnięciach
powinny uczestniczyć równocześnie rodziny, nauczyciele, różnego
rodzaju organizacje rozwijające życie kulturalne, obywatelskie,
religijne, państwowe i cała społeczność ludzka. Piękne wiec i wielkiej doniosłości jest powołanie
tych wszystkich którzy pomagając rodzicom w wypełnianiu ich
obowiązku i zastępując społeczność ludzką podejmują w szkołach
zadania wychowawcze; powołanie to wymaga szczególnych przymiotów
umysłów i serca, jak najstaranniejszego przygotowania i ciągłej
gotowości do odnowy i dostosowania się.” (nr 5).
|
do
góry
|
|
|
świecki Katolik świadkiem
wiary w szkole
|
Szkoła pełni funkcje społeczną nie do
zastąpienia, ponieważ, do naszych czasów, sprawdziła się jako
najważniejsza instytucjonalna odpowiedź społeczeństwa, na
prawo każdego człowieka do wykształcenia, a więc do jego
samorealizacji oraz jako jeden z najbardziej zasadniczych czynników
kształtujących życie społeczeństwa. Szkoła staje się coraz
bardziej konieczna w następstwie rosnącego znaczenia
uwarunkowania społecznego i środków masowego przekazu wraz z
ich sprzecznymi i często szkodliwymi wpływami, z powodu stałego
rozprzestrzeniania się środowiska kulturalnego, coraz bardziej złożonego,
zróżnicowanego i wyspecjalizowanego przygotowania do życia
zawodowego i coraz większej bezsilności, w jakiej znajduje się
rodzina, gdy sama musi stawić czoła wszystkim tym poważnym
problemom (13). Do powołania każdego wychowawcy
katolickiego należy trud nieustannego wypracowania społecznego
wzorca, ponieważ formuje on człowieka, mając na względzie włączenie
tegoż człowieka w społeczeństwo. Przygotowuje go do podjęcia
społecznego zaangażowania, zmierzającego ku doskonaleniu jego
struktur po to, by je uzgadniać z zasadami ewangelicznymi i czynić
ludzkie współżycie pokojowym, braterskim i wspólnotowym. Nasz
świat współczesny nękany jest takimi problemami jak: głód,
analfabetyzm, wyzysk człowieka, ostre kontrasty w poziomie życia
poszczególnych osób i krajów, agresywność, przemoc,
nieustanne rozszerzanie się narkomanii, legalizacja przerywania
ciąży, ponadto różne formy braku szacunku dla życia
ludzkiego. Wszystko to wymaga, by katolicki wychowawca rozwinął
w sobie samym i kultywował u swoich uczniów wyostrzoną wrażliwość
społeczną oraz głęboka
odpowiedzialność obywatelska i polityczną. W ostatecznym
rozrachunku wychowawca katolicki jest włączony w dzieło
formacji ludzi, którzy „cywilizację miłości” będą czynić
rzeczywistością. równocześnie zaś wychowawca katolicki jest
powołany do ubogacenia owego wzorca i wrażliwości społecznej własną
postawa i doświadczeniem życiowym, tak aby włączenie ucznia w
społeczeństwo mogło przybierać rysy specyficzne świeckie, które
będą udziałem większości uczniów (19). Podsumowując, można powiedzieć, że świecki
wychowawca – katolik jest to człowiek świecki, który spełnia
swą misję w Kościele, realizując przez wiarę swe świeckie
powołanie we wspólnotowej strukturze szkoły. Stara się zatem o
utrzymanie możliwie najwyższego poziomu kwalifikacji zawodowych,
apostolskie promieniowanie swej wiary na integralne kształtowanie
człowieka, przekazywanie kultury, wcielenie w życie pedagogiki
bezpośredniego i osobistego kontaktu z uczniem i na duchowe
oddziaływanie wobec wspólnoty wychowawczej, do której on należy
i różne osoby, z którymi wspólnota wychowawcza utrzymuje
kontakt. To jemu, jako członkowi tej wspólnoty, rodzina i Kościół
powierzają dzieło wychowawcze w szkole. Wychowawca świecki musi
być głęboko przekonany, że staje się uczestnikiem uświęcającej
i wychowawczej misji Kościoła i nie może się czuć oderwany od
całej wspólnoty kościelnej (24). aspekt zawodowy, ale nie może być do
niego sprowadzone. Jest ono podejmowane w ramach nadprzyrodzonego
jego powołania chrześcijańskiego. Wychowawca winien je więc
przeżywać efektywnie, jako osobiste powołanie w Kościele, nie
tylko zaś jako spełnienie pewnego zawodu. Jest to powołanie, w
którym – z racji bycia świeckim – winien łączyć
bezinteresowność i szlachetność, ze słuszną obrona właściwych
sobie praw; w ostatecznym rozrachunku powołanie z cała pełnią
życia i osobistego zaangażowania, które to słowo w sobie mieści
i które otwiera bardzo szerokie perspektywy, tak że człowiek może
nim żyć – w porywie pełnym radości Jest więc rzeczą wielce pożądaną, by każdy
świecki wychowawca katolicki najbardziej świadom znaczenia,
bogactwa i odpowiedzialności takiego powołania, stara się
odpowiedzieć na jego wymagania, pewny, że ta odpowiedź ma
zasadnicze znaczenie dla budowania i ustawicznej odnowy ziemskiej
rzeczywistości oraz podejmowania koniecznego dzieła
ewangelizacji świata (37). Różne okoliczności, w których odbywa się
praca katolicka świeckiego w szkole, powodują, że często
czuje się on osamotniony, niezrozumiały i w konsekwencji
kuszony, by się zniechęcić i zrzucić z siebie odpowiedzialność.
Żeby stawić czoła takim przypadkom i – najogólniej –
lepiej realizować swoje powołanie, katolik świecki, pracujący
w szkole, winien zawsze móc liczyć na wsparcie i pomoc całego
kościoła (71). Katolicy świeccy, którzy pracują w szkole w charakterze nauczycieli,
kierowników, administracji lub na stanowiskach pomocniczych, nie
mogą wątpić, że stanowią dla Kościoła wielką nadzieję.
Najogólniej – to w nich Kościół składa nadzieje na
stopniowe zespolenie rzeczywistości ziemskich w Ewangelii i na
przekazanie tego zespolenia wszystkim ludziom; w szczególności
zaś, na podjęcie niezwykle ważnego zadania integralnej formacji
człowieka i wychowanie w wierze młodzieży, od czego zależy czy
przyszły świat będzie bardziej zbliżony, czy oddalony od
Jezusa Chrystusa (81).
|
do
góry
|
|
|
List
do rodzin z okazji Roku Rodziny 1994r.
|
NA CZYM POLEGA WYCHOWANIE?
|
Na
czym polega wychowanie? Wydaje się, że aby trafnie na to pytanie
odpowiedzieć, nie można pominąć dwóch fundamentalnych prawd:
po pierwsze, że człowiek jest powołany do życia w prawdzie i
miłości; po drugie, że każdy urzeczywistnia siebie przez
bezinteresowny dar z siebie samego. Odnosi się to zarówno do
tych, którzy wychowują, jak i do tych, którzy są wychowywani.
Również i wychowanie jest procesem, w którym wzajemna komunia
osób dochodzi do głosu w sposób szczególny. Wychowawca jest
osoba, która „rodzi” w znaczeniu duchowym. wychowanie w tym
ujęciu może być równocześnie uważane za prawdziwe
apostolstwo. Jest wspólnym uczestnictwem w prawdzie i miłości,
w tym ostatecznym celu, który stanowi powołanie człowieka ze
strony Boga Ojca i Ducha świętego.
List do
Rodzin Gratissimam same Ojca świętego Jana Pawła II z okazji Roku rodziny 1194
|
do
góry
|
|
|
ATHORTACJA Apostolska "FAMILIARIS CONSORTIO"
numer 40
|
....
Państwo i Kościół maja obowiązek służenia rodzinom
wszelkimi możliwymi formami pomocy, aby rodziny mogły prawidłowo
wypełnić swe zadania wychowawcze. W tym celu, zarówno Kościół,
jak i państwo winny tworzyć i popierać te instytucje i taką
działalność, których słusznie domagają się rodziny: pomoc
winna być proporcjonalna do niewystarczalności rodziny. A zatem
ci wszyscy, którzy w społeczeństwie stoją na czele
szkolnictwa, nie powinni nigdy zapomnieć, że rodzice zostali
ustanowieni przez samego Boga pierwszymi i głównymi wychowawcami
dzieci, i że ich prawo jest niezbywalne...
|
do
góry
|
|
|
Orędzie na światowy Dzień Pokoju 1997r.
|
PRZEBACZ, A ZAZNASZ POKOJU
|
.... Wy, wychowawcy, powołani aby wpajać młodym
autentyczne wartości życia, zapoznając ich ze złożonością
ludzkiej historii i kultury, pomagajcie im kierować się w każdej
dziedzinie życia cnotami tolerancji, zrozumienia i szacunku,
stawiając im za wzór tych, którzy byli budowniczymi pokoju i
pojednania....
Orędzie na światowy Dzień Pokoju 1997
|
do
góry
|
|
|
Przemówienie do katechetów, nauczycieli i
wychowawców (Włocławek
6 czerwca 1991r.)
|
.... Młody człowiek jest wrażliwy na prawdę,
sprawiedliwość, piękno, na inne wartości duchowe. Młody człowiek
pragnie odnaleźć siebie samego, dlatego szuka, czasem burzliwie
szuka, prawdziwych wartości i ceni tych ludzi, którzy ich
nauczają i według nich żyją. Któż z nas nie miał w życiu i
nie wspomina z wdzięcznością takiego człowieka: kapłana,
nauczyciela, profesora lub przyjaciela, który umiał odsłonić
nam nowy świat wartości i wzbudzić dla niego trwały entuzjazm,
czy nawet nadać cały kierunek życiu? W naszym świecie, w świecie
wielorakiego postępu i rozwoju, ale i dominującego materializmu,
młodzież szuka oparcia w Kościele, który kształtuje wiarę i
ukazuje horyzonty chrześcijańskiego humanizmu. Jeszcze raz pozwolę sobie zacytować słowa
Soboru z tego samego dokumentu: „Piękne (..) i wielkiej doniosłości
jest powołanie tych wszystkich, którzy pomagając rodzicom w
wypełnianiu ich obowiązku i zastępując społeczność
ludzką, podejmują w szkołach zadania wychowawcze; powołanie to
wymaga szczególnych przymiotów umysłu i serca, jak
najstaranniejszego przygotowania i ciągłej gotowości do odnowy
i dostosowania” (Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim,). Tego wszystkiego wam, drodzy bracia i
siostry, z całego serca życzę. Tego życzę polskiej szkole i
społeczeństwu: całej Ojczyźnie.... Włocławek 6 czerwca 1991
|
do
góry
|
|
|
Homilia wygłoszona podczas mszy w Łowiczu (14
czerwca 1999r.)
|
„... Zwracam się również do was, drodzy
nauczyciele i wychowawcy. Podjęliście się wielkiego zadania
przekazywania wiedzy i wychowania powierzonych wam dzieci i młodzieży.
Stoicie przed trudnym i poważnym wezwaniem. Młodzi was potrzebują.
Oni poszukują wzorców, które byłyby dla nich punktem
odniesienia. Oczekują też odpowiedzi na wiele zasadniczych pytań,
jakie nurtują ich umysły i serca, a nade wszystko domagają się od was przykładu życia. Trzeba, abyście
byli dla nich przyjaciółmi, wiernymi towarzyszami i sprzymierzeńcami
w młodzieńczej walce. Pomagajcie im budować fundamenty pod ich
przyszłe życie. ... Potrzeba szczególnej wrażliwości ze strony wszystkich,
którzy pracują w szkole, ażeby stworzyć w niej klimat
przyjaznego i otwartego dialogu. We wszystkich szkołach niech
panuje duch koleżeństwa i wzajemnego szacunku, co było i jest
charakterystyczne dla szkoły polskiej. Szkoła winna stać się
kuźnią cnót społecznych, tak bardzo potrzebnych naszemu
narodowi. Trzeba, aby ten klimat przyczynił się do tego, by
dzieci i młodzież mogły otwarcie przyznawać się do swoich
przekonań religijnych i zgodnie z nimi postępować. Starajmy się
rozwijać i pogłębiać w sercach dzieci i młodzieży uczucia
patriotyczne i więź z Ojczyzną. Wyczulać na dobro wspólne
narodu i uczyć młodzież odpowiedzialności za przyszłość.
Wychowanie młodego pokolenia w duchu miłości Ojczyzny ma
wielkie znaczenie dla przyszłości narodu. Nie można bowiem służyć
dobrze narodowi, nie znając jego dziejów, bogatej tradycji i
kultury. Polska potrzebuje ludzi otwartych na świat, ale kochających
swój dom rodzinny kraj. Drodzy nauczyciele i wychowawcy, z uznaniem pragnę podkreślić
trud, jaki wkładacie w wychowanie młodego pokolenia. Serdecznie
wam dziękuję za tę szczególnie ważna i trudną pracę. Dziękuję
za waszą służbę Ojczyźnie. Sam mam osobisty dług wdzięczności
wobec polskiej szkoły, wobec nauczycieli i wychowawców, których
pamiętam do dzisiaj i modlę się za nich codziennie. To, co
otrzymałem w latach szkolnych, do dzisiaj owocuje w moim życiu....”
|
do
góry
|
|
|
Szkoła i uniwersytet w życiu Kościoła i narodu
|
„Kościół odnosi się ze szczególnym uznaniem do powołania nauczyciela – wychowawcy. W rozumieniu
pedagogiki katolickiej nauczyciel jest nie tylko specjalistą ograniczającym się
do przekazywania w sposób usystematyzowany zespołu wiadomości, lecz przede
wszystkim wychowawcą i mistrzem wspierającym powołanie swoich uczniów do życia
w prawdzie i miłości. Jan Paweł II stwierdza wprost, że wychowawca rodzi wychowanka
w znaczeniu duchowym.
Uznając wychowanie za autentyczne apostolstwo, Kościół dostrzega w nim szczególną formę
udziału w posłannictwie prorockim Chrystusa, jedynego Mistrza i Nauczyciela”(nr
7).
„Synod Plenarny, z
pełną świadomością, że to przede wszystkim nauczycieli dotykają problemy
związane ze słabością polskiej szkoły, kieruje do nich apel o pogłębianie
świadomości swojego powołania oraz o wytrwałość w często nie rozumianym
trudzie”(nr 52).”
|
do
góry
|
|
|
III Synod Archidiecezji Łódzkiej
(1996-1998)
|
„Art. 298. Celem duszpasterstwa w grupach zawodowych
jest pogłębianie wiary uczestników, formowanie etosu pracy i postawy miłości do
Kościoła i Ojczyzny, jak również tworzenie warunków do porozumienia pracodawców
i pracobiorców.”
|
do
góry
|
|
|
|
|
|
|