Autor:
Wyświetleń: 2012
Dialogi w katedrze o wierze i kulturze
Udostępnij

Pierwszym punktem spotkania było wysłuchanie fragmentu "Alleluja" z oratorium Haendla "Mesjasz". Później głos zabrali proboszcz katedry, ks. Ireneusz Kulesza i ks. Przemysław Góra, organizator "Dialogów". Kolejnym elementem poświęconego wierze i kulturze spotkania był taniec w wykonaniu grupy stowarzyszenia Move'n Łódź.

Później abp Marek Jędraszewski odpowiedział na serię pytań zadanych przez internautów. [Wkrótce także odpowiedzi na poszczególne kwestie].

Dwie pieśni paschalne wykonał chór pasyjny z par. NMP Królowej w Sokolnikach-Lesie pod dyrekcją Laury Sołek-Banackiej.

W drugiej części "Dialogów" możliwość zadawania pytań mieli uczestnicy spotkania.

"Dialogi" zakończyły się błogosławieństwem abpa Jędraszewskiego i odśpiewaniem pieśni "Zwycięzca śmierci".

--

Wszystkie pytania i odpowiedzi

1. Czy kultura jest sposobem na spędzanie czasu, czy pełni jeszcze jakieś inne funkcje?
Na czym w istocie ma polegać Dialog Kultur we współczesnym świecie? Czy może trzeba nam bardziej obalać bariery lęku przed ludźmi inaczej myślącymi, wierzącymi, przed obcymi?

2. Jakie są relacje miedzy kulturą, a religią? Czy możliwa jest kultura laicka osoby wierzącej, oderwana od religii? Czy religia należy do kultury? Jeżeli tak to jaką jest częścią składową kultury? Jaka jest kulturotwórcza rola religii chrześcijańskiej? Co chrześcijaństwo odróżnia od innych religii?
Papież Jan Paweł II powiedział kiedyś: Kiedy religia jest zakazana, kultura staje się miejscem, w którym może się wyrazić nadzieja, że życie ma sens. Jak dzisiaj na nowo zrozumieć te słowa?

3. Jaka jest kulturotwórcza rola religii chrześcijańskiej?
Co chrześcijaństwo odróżnia od innych religii?
Jakie wiara rozwija w nas wartości?
Co jest wyznacznikiem chrześcijańskiej kultury osobistej człowieka? Czy to też jest droga do zbawienia?

4. Kościół stoi na straży Prawdy, jedynej i objawionej przez Pana Boga. Czy dopuszczalne są kultury, w których prawdy wiary Kościoła Katolickiego są stawiane na równi z prawdami wiary wspólnot protestanckich, muzułmańskich czy nawet poglądami ateistycznymi? Czy katolik może tolerować takie kultury i przyjmować zalecaną w nich postawę równouprawnienia wyznań czy indyferentyzmu? Jeśli zakazany jest w kulturze społecznej czy instytucjach publicznych tzw. „publiczny prozelityzm”, czyli otwarte wyznawanie swojej wiary i uzasadnianie jej przed innymi, motywowany świeckością państwa, jak katolik powinien ewangelizować i wyznawać publicznie swoją wiarę?

5. Jeżeli – hipotetycznie – jakiś naukowiec zajmuje się antropologią, teorią ewolucji, czy może on być dobrym katolikiem? Tzn. wierzyć również w treść Starego Testamentu. Wydaje mi się to sprzeczne i dlatego zadaję to pytanie.

6. Czy można wykorzystywać krzyż w sztuce (malarstwo, happeningi itd.), szczególnie w kontrowersyjny, odbiegający od tradycji sposób?
Jak reagować na działania noszące znamiona bluźnierstwa, raniące uczucia religijne podczas spektakli teatralnych czy różnego rodzaju ekspozycji?
Dlaczego Kościół tak słabo reaguje na profanacje i bezbożnictwo obecne coraz częściej w tzw. sztuce czy kulturze. Dlaczego nie nazywa się bezbożnictwa – bezbożnictwem; profanacji – profanacją? Szatan śmieje się katolikom prosto w twarz, pod płaszczykiem oryginalnej ekspresji artystycznej.

7. Grzech jest grzechem obiektywnym i nie zależy od kultury, w jakiej zaistnieje. Jest nim i kazirodztwo i homoseksualizm. Dlaczego we współczesnej kulturze Europy żąda się, by związki homoseksualne i kazirodcze traktować na równi z małżeństwem mężczyzny i kobiety? Jak wiara powinna przeciwstawiać się takiej kulturze?
Czy grozi nam koniec kultury chrześcijańskiej w Europie z powodu nowej kultury kobiet i dziewczynek. Nie: przeciw rodzeniu dzieci, miłości; Nie: przeciw małżeństwu mężczyzny i kobiety, grzechy przeciwko VI Przykazaniu Dekalogu i przeciw innym przykazaniom, bo kobieta gdy traci dziewictwo fizyczne – duchowe traci światło od Boga, błąka się, wpada w ciemność. Jakie jest wyjście z tego labiryntu?

8. Czy Ksiądz Arcybiskup lubi współczesne malarstwo?

9. Co Ksiądz Arcybiskup sądzi na temat Halloween?

10. Co Ksiądz Biskup uważa na temat muzyki metalowej?
Dlaczego Kościół źle podchodzi do muzyki metalowej? Dlaczego nie wolno jej słuchać? Dlaczego takie zespoły jak Rammstein są zakazane?
Czy istnieją obecnie zespoły muzyczne, których utworów jako chrześcijanka nie powinnam słuchać. Jeśli tak, to dlaczego?

11. Czy jesteśmy dojrzali do odbierania mediów?
Czy powinniśmy popierać pewne ośrodki medialne? Jak na gruncie łódzkim moglibyśmy to robić?

12. Jak powinno wyglądać wspieranie nauczania łaciny i propagowania kultury łacińskiej?

Udostępnij
Galeria zdjęć